my conscience

the whispers that controls me

Tahun 1998

Aku berjalan sambil lewa menuju ke belakang kantin lepas beli karipap dari makcik Munah. Situ memang tempat lepak aku kalau waktu rehat. Aku bersandar di dinding sambil memerhatikan budak darjah ‘atas sikit’ main sep tiang. Baru aku kunyah satu suap karipap, reseptor lidah aku dah memberi ransangan yang bercanggah dengan pemikiran aku.

“Bukan karipap patut rasa kari ke?” Aku kasik test suap lagi. Mana tahu lidah aku yang tak betul. “Ish, semacam jek rasa dia.” Pptuihh!! Pundek. Memang basi karipap ni. Aku campak terus karipap tu dalam longkang dan teguk air anggur untuk hilangkan rasa kelat-kelat masam dekat lidah aku. Hilang stim aku nak makan. Aku terus balik kelas.

Sebelum tu, aku singgah tandas nak buang air kecik. Nak dijadikan cerita, aku ternampak kotak warna merah kat tepi sinki. “eh, macam mana boleh ada rokok kat sini?” Aku terperanjat. “ish...kesalahan berat ni. Kena bagi tau kat cikgu ramli” aku pegang kotak rokok yang masih berisi 4 batang tu dan terus menuju ke bilik guru.

“Cikgu.. saya jumpa benda ni dalam tandas tadi.” Aku hulurkan kotak tu kt cikgu Ramli “Hah!! Bagi dekat saya! Kamu hisap rokok ye?” sergah cikgu Ramli yang sememangnya bengis macam singa bunting. Itu ciri wajib ada pada cikgu disiplin kot. “eh.. tak la. Saya jumpa. Saya tak hisap rokok pun” jawab aku dengan tenang sambil tangan masuk dalam kocek seluar. “kalau saya isap, tak kan la saya nak kasik kat cikgu pulak. Cikgu ni bongok ke?” kata aku dengan bersahaja. Tapi dalam hati je la.

“Oh..bagus-bagus . Ini la pengawas contoh. Jangan hisap rokok. Kalau kamu nampak murid yang hisap rokok, kamu lapor kat saya.” Kata cikgu ramli sambil menepuk2 bahu aku. Aku nampak dia masukkan kotak rokok tu dalam kocek baju dia sambil senyum-senyum kambing.

***

Aku berjalan masuk ke kelas dengan muka proud. Bukan selalu bai aku kena puji dengan cikgu.

“Bai, gua jumpa Dunhill kat meja sebelah. Mamat tu lupa
amek rokok dia. Haha! Save duit aku beli rokok”
– Aku,
sambil berjalan keluar dari mapley dengan asap
berkepul-kepul keluar dari mulut, April 2008.

0 cemuhan: