my conscience

the whispers that controls me

Rutin harian aku untuk weekdays memang sama jek. Bangun pagi, pergi airport, petang balik terus pergi ambik adik aku yang darjah 6 tu kat sekolah. Bukan adik aku sorang je. Ada jugak sorang budak lain, anak jiran aku, darjah 5.

Semalam macam biasa, balik airport aku terus ke sekolah budak-budak tu. Lepas ambik diorang, dalam perjalanan ke rumah, tiba-tiba ada bunyi yang pelik, “mooooooooooooahahahahahhaha!!”. Aku tersentak lalu melihat keadaan sekeliling. Bunyik handset ke? Tapi aku bukan pakai ringtone bunyi lembu gila tu.

Aku toleh ke seat belakang. Rupa-rupanya bunyi ringtone system pesanan ringkas dari handset anak jiran aku tu. Dia pandang aku sambil gelak-gelak.

Aku mula berfikir, makin maju budak-budak zaman sekarang. Teknologi di Malaysia semakin pesat membangun selaras dengan keperluan dan gaya hidup masyarakat sekarang. Aku ingat lagi masa first time aku dapat pakai handset, waktu tu aku baru habis SPM.tapi sekarang budak darjah 5 pun dah pakai handset.

Zaman dah berubah. Aku dulu masa kecik-kecik main baling selipar, konda-kondi, galah panjang. Tapi budak-budak sekarang dah tak main dah benda-benda tu semua. PSP, PS2,PS3, Nintendo, semua jadi santapan hiburan untuk mengisi waktu sengang.

Aku pun ada jugak main game masa kecik-kecik. Tapi game yang pakai cartage tu la. Gambar 2D jek. Tapi sudah cukup untuk membuatkan aku terhibur. Game yang aku selalu main, super Mario. Lompat-lompat, kutip duit, selamatkan puteri. pacman yang sampai sekarang pun aku masih tak terer lagi. lepas tu Contra. Game yang wajib. Buat setting nyawa banyak-banyak, lepas tu main sampai lebam. Kalau dah buat macam tu, tapi tak hebat-hebat jugak, tak tahu la nak kata apa. Kalau budak-budak DOTA cakap, NOOB..

Kalau dikenangkan zaman aku dulu, memang lawak dan best. Pada yang lahir pada era hujung 80an dan awal 90an mesti ingat siri TV ni, Gaban, Ksatria Baja Hitam, maskman, mighty morphin power rangers, tomatoman, JEM.. Ah.. banyak lagi lah.. sanggup ponteng kelas agama semata-mata tak nak miss tengok katun.

Abaikan kisah silam tu semua. Apa yang timbul di benak aku cuma pasal teknologi ni. Memang la teknologi memudahkan lebih-lebih lagi bila ada internet ni, teknologi yang tidak sepatutnya kita tolak. Tetapi adakan kemudahan ini akan membaiki kehidupan atau merosakkan?

Aku cuma cakap kosong je. Benda ni terpulang pada individu tu sendiri. Aku ni pun bukan baik sangat. Hahaha! Jadi, renung-renungkan dan selamat beramal..

0 cemuhan: